Lesplan ABC

Visie op zwemonderwijs

Zwemmen is leuk!

De Delftse Watervrienden is een vereniging waarbij leren zwemmen niet het enige
doel is. Leren zwemmen om daarna met plezier te blijven zwemmen is wat wij
nastreven. Om een leven lang zwemplezier te hebben, willen wij graag dat iedereen
die bij ons zwemt, dit met plezier doet. Als een kind met plezier zwemlessen volgt,
zal het later ook graag blijven zwemmen. Waar en hoe dan ook. Bij de Delftse
Watervrienden bij een van de doelgroepen, tijdens recreatief zwemmen in allerlei
soorten baden en in natuurwater.

Plezier staat tijdens onze zwemlessen en andere activiteiten voorop. Plezier voor hen
die een diploma ‘moeten’ halen, plezier voor de zwemmers tijdens de lessen bij de
doelgroepen en plezier voor de lesgevers, onze vrijwilligers. Als een kind plezier
heeft tijdens het leren zwemmen, leert het sneller. Er worden sneller vorderingen
behaald en het diploma is eerder in zicht. Van onze lesgevers verwachten we dat ze
op een enthousiaste en positief-stimulerende manier lesgeven, waarbij aandacht
voor het kind centraal staat. Rekening houden met de principes van motorisch leren,
het gebruiken van spel en speelse vormen en zorgen voor succeservaringen draagt
bij aan een ontspannen leerklimaat. Op een verantwoorde manier leren zwemmen,
waarbij vaardigheden geautomatiseerd zijn voordat er diploma wordt gezwommen
draagt bij aan veiligheid in en op het water. Wij vinden dit belangrijker dan zo snel
mogelijk een diploma halen, waarbij het papiertje het doel is en niet de vaardigheid.
Voor een veilig leerklimaat wordt onder andere gezorgd door het naleven van de
Gedragscode van het Zwemonderwijs.

Bij de Delftse Watervrienden wordt er opgeleid voor de zwemdiploma’s van de
Nationale Raad Zwemveiligheid. Wij staan achter de inhoud van de door hen
ontwikkelde diploma’s en vinden het een goede zaak dat er externe toetsing
plaatsvindt. Deze manier van toetsen draagt bij aan het waarborgen van de kwaliteit
van de zwemlessen en de diploma’s.

Zwemvereniging de Delftse Watervrienden is aangesloten bij de Nederlandse
Culturele Sportbond (NCS). De NCS onderscheidt zich van andere sportbonden door
de humanistische traditie die de sportkoepel nastreeft. De humanistische traditie
komt tot uiting door het bijdragen aan een sociaal bindende samenleving waarin
mensen kunnen sporten in een menswaardige, sociaal vormende en ontspannende
cultuur: sport voor iedereen. Geen topsport, maar breedtesport, geen uitsluiting,
maar omarming van mensen die ‘anders zijn’.

Sport voor iedereen!

Iedereen is bij ons welkom, ongeacht geslacht, geloof, cultuur, geaardheid en leeftijd.
Iedereen krijgt de kans zich te ontwikkelen en zijn steentje bij te dragen binnen onze
vereniging.

Keuze van methode

Watergewenning
Leren zwemmen begint bij “vriendjes worden met het water”. Watergewenning en
plezier gaan hand in hand. Bij de Delftse Watervrienden is er veel aandacht en tijd
voor het voortraject.

Motorisch leren
De fasen van motorisch leren zijn de leidraad tijdens onze lessen. Daarnaast gaan
wij uit van het principe dat een moeilijkere vaardigheid pas aangeleerd kan worden
als de voorgaande is geautomatiseerd.

Drijfmiddelen
Bij het leren zwemmen (voor- en hoofdtraject) maken wij zo min mogelijk gebruik van
drijfmiddelen, maar zoveel mogelijk gebruik van materiaal om kinderen uit te dagen
en het leerproces te ondersteunen. Kinderen die zonder drijfmiddelen hebben leren
drijven, kennen de eigenschappen van water en hebben vertrouwen in hun eigen
drijfvermogen.

Waterdiepte
Bij de Delftse Watervrienden is er tijdens de zwemlessen voor het ABC diploma altijd
de beschikking over diep en ondiep water. Groot voordeel hiervan is dat de
watergewenning in ondiep water kan plaatsvinden.

Volgorde slagen
Bij het aanleren van de slagen wordt begonnen met de rugslag en daarna pas de
schoolslag. Hier is voor gekozen aangezien de rugligging stabieler is dan de
buikligging. Daarnaast is de enkelvoudige rugslag eenvoudiger aan te leren dan de
schoolslag omdat deze alleen uit een beenslag bestaat. Ook is de ademhaling bij de
rugslag makkelijker dan bij de schoolslag.

Ouders bij de les
Ouders zijn 1x per maand welkom op de tribune tijdens de zogenoemde kijklessen.
Tijdens de corona-maatregelen, toen ouders niet welkom waren op de tribune, bleek
het ontbreken van ouders gunstig voor de concentratie van de kinderen en daarmee
de kwaliteit van de zwemlessen. Daarom is besloten om ook na het vervallen van alle
corona-maatregelen ouders niet meer elke les als publiek toe te laten. De laatste les
van de maand vinden de kijklessen plaats en zijn ouders op de tribune toegestaan.
Via het LVS hebben de ouders te allen tijde inzage in de vorderingen van hun kind.
Tijdens de eerste twee lessen kunnen de ouders langs de badrand plaats nemen.

Organisatie van het leren zwemmen

De watergewenning en het komen tot het A-diploma van het Zwem-ABC vinden
binnen onze vereniging plaats middels 5 niveaugroepen. We hanteren de volgende
indeling; badje 1, badje 2, badje 3, badje 4 en badje A. Hiernaast is er nog een groep
die oefent voor het B diploma en een groep die oefent voor het C-diploma. De weg
van A naar B en die van B naar C is niet opgedeeld in niveaugroepen.
Per badje zijn eindtermen opgesteld, opgebouwd rondom de basiselementen zoals
genoemd in de Examenregeling Nationale Zwemdiploma’s 2018, namelijk: te water
gaan, onder water zijn, draaien, drijven, watertrappen, voortbewegen, ademhalen en
survival. Het onderdeel voortbewegen zijn uitgewerkt in rugcrawl, borstcrawl,
enkelvoudige rugslag en schoolslag. De eindtermen zijn vanzelfsprekend oplopend in
moeilijkheidsgraad.

Er wordt gewerkt in groepen van maximaal twaalf leerlingen, begeleid door twee
lesgevers, waarvan minimaal 1 gediplomeerd. (Lesgever Zwem-ABC, Zwemleider
A+, Zwemleider B of Zwemonderwijzer). Zodra een kind alle eindtermen van het
desbetreffende badje beheerst (geautomatiseerd, dus niet na 1x voldoende
uitvoeren), schuift hij/zij door naar het volgende badje.
De vorderingen van de leerlingen worden bijgehouden via het digitale
leerlingvolgsysteem (onderdeel van het pakket Clubassistent). De mate waarin een
leerling het betreffende onderdeel beheerst wordt aangegeven met een rode, oranje
of groene smiley. Het LVS wordt twee keer per maand door de lesgever bijgewerkt.
Voor ouders van leerlingen is het LVS te raadplegen via het besloten ledengedeelte
van de website van de Delftse Watervrienden. Ouders hebben hierdoor een actueel
beeld van de vorderingen van hun kind.

De lesgever van het badje bepaalt of een kind klaar is om door te schuiven, de
uurleider bepaalt wanneer dat kan. Het kan voorkomen dat een volgende groep vol
is, dan blijft het kind nog even in de “oude” groep tot er plek is. Deze leerling zal dan
opdrachten krijgen die passen bij zijn/haar niveau.

Uitwerking lesplan met einddoel

Het lesplan met daarin de doelen per badje tot het A-diploma is te vinden onderstaande tabel.

Lesplan per badje voor het A diploma

Het lesplan met daarin de doelen voor B en C lesgroepen volgt binnenkort.
 
Zoeken op de site
Aankomende evenementen
26-05-2024
Agenda Jaarlijkse Algemene Ledenvergadering 15:00
02-06-2024
31-08-2024
Agenda Swim to fight cancer
Terug naar boven